Παρασκευή, 23 Οκτωβρίου 2015

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΑΙ Η ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ


Η   ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ   ΜΕ   ΛΙΓΑ   ΛΟΓΙΑ

Η Χαρακτική, μαζί με τη Ζωγραφική και τη Γλυπτική συνιστούν τις εικαστικές τέχνες. Έχει τα δικά της εκφραστικά μέσα, και τις ιδιαίτερες αισθητικές της αξίες. Εμφανίστηκε τον 9ο μ.χ. αιώνα στην Άπω Ανατολή και γύρω στο 12ο αιώνα στην Ευρώπη. Μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα ο ρόλος του χαράκτη είχε άμεση σχέση με το έντυπο (φιλοτεχνούσε τις μήτρες με τα γράμματα και τις εικόνες), παρά την καλλιτεχνική του φύση ήταν μάλλον τεχνίτης. Ταυτόχρονα μέσω της Χαρακτικής φρόντιζε πολλές φορές για την αναπαραγωγή ζωγραφικών έργων διαφόρων ζωγράφων της εποχής. Άλλωτε, ζωγράφος ο ίδιος, υπηρετεί τη ζωγραφική του. Από τις πρώτες δεκαετίες του 1900 η Χαρακτική είναι τέχνη αυτόνομη, ο χαράκτης είναι ταυτόχρονα και ζωγράφος, η Χαρακτική περνά σε νέα δημιουργική ιστορική φάση. Μέσω της ξυλογραφίας, της χαλκογραφίας, της λιθογραφίας φιλοτεχνούνται έργα χαρακτικά, τα οποία λόγω των δυνατοτήτων της Χαρακτικής γίνονται κοινωνικό - και όχι απλά ατομικό - απόκτημα.

Χαλκογραφία (Βαθυτυπία)

Σε πλάκα κυρίως  μεταλλική, τελείως λεία και καθαρή, ο χαράκτης - ζωγράφος, με διάφορες μεθόδους (π.χ. με βελόνα ατσάλινη) σχεδιάζει τη σύνθεση του. Λόγω της πίεσης το σχέδιο χαράζεται σε βάθος. Η μήτρα λοιπόν της χαλκογραφίας είναι εσώγλυφη. Μελανώνεται όλη η πλάκα με το πηχτό χαλκογραφικό μελάνι και κατόπιν καθαρίζεται με προσοχή έτσι ώστε να παραμείνει μελάνι μόνο εντός των χαράξεων. Τοποθετείται βαμβακερό χαρτί πάνω στην πλάκα και κατόπιν πλάκα και χαρτί περνούν με πίεση από το χαλκογραφικό πιεστήριο. Το χαρτί παίρνει το μελάνι μέσα από τις χαράξεις και έτσι έχουμε το χαλκογραφικό αντίτυπο.

(Η διαδικασία μελάνωμα - τύπωμα επαναλαμβάνεται ανάλογα με τα αντίτυπα που θέλουμε).

Ξυλογραφία (Υψυτυπία)

Στην επιφάνεια επίπεδης λειασμένης κυρίως ξύλινης πλάκας, ο χαράκτης - ζωγράφος σχεδιάζει με μελάνι ή κάρβουνο τη σύνθεση του. Με τα εργαλεία του (μαχαίρια, κοπίδια, καλέμια κ.α.) αφαιρεί τα λευκά (άγραφα) μέρη  της ξύλινης πλάκας η οποία είναι πλέον η μήτρα που θα τυπώσει τα χαρακτικά. 

Το σχεδίασμα του μετά τη χάραξη είναι εξώγλυφο, έτσι ώστε όταν θα μελανωθεί  με ένα κύλινδρο (από καουτσούκ) το μελάνι θα μείνει μόνο στις μη χαραγμένες επιφάνειες.  Τοποθετεί κατόπιν πάνω στη μελανωμένη μήτρα ειδικό χαρτί το οποίο πιέζει με το χέρι ή μέσω πιεστηρίου.

Το τυπωμένο πλέον χαρτί είναι το πρώτο χαρακτικό η πρώτη ξυλογραφία.
Ακολουθεί η ίδια διαδικασία (μελάνωμα - τύπωμα) για να τυπωθούν όσα χαρακτικά χρειάζεται.
Λιθογραφία (Επιπεδοτυπία)
Δεν υπάρχει χάραξη με την κλασσική έννοια της αφαίρεσης υλικού. Στηρίζεται στην αρχή ότι λίπος και νερό δεν αναμιγνύονται. Σε επιφάνεια ειδικής πέτρας ή ειδικά επεξεργασμένου τσίγκου, ο καλλιτέχνης με ειδικά λιπαρά κραγιόνια (λιθογραφίας) σχεδιάζει τη σύνθεση του. Αυτή τη σχεδιασμένη σύνθεση, με διάφορους τρόπους χημικούς τη στερεοποιεί πάνω στην επιφάνεια της πέτρας (λιθογραφική πλάκα) ή του λιθογραφικού τσίγκου. Το χαρακτηριστικό αυτής της λιθογραφικής επιφάνειας είναι ότι έχει πόρους, λόγω επεξεργασίας, ώστε να κρατά νερό (σε μορφή υγρασίας). Αν υγράνουμε την επιφάνεια, το νερό θα καταλάβει τα ελεύθερα (μη γραμμένα) μέρη, δεν θα πειράξει όμως το σχέδιο, διότι είναι λιπαρό. Αν κατόπιν μελανωθεί η επιφάνεια με ένα κύλινδρο και μελάνι λιθογραφίας(λιπαρό), το μελάνι θα "κάτσει" μόνο στα λιπαρά μέρη δηλαδή στο σχέδιο. (Διότι όπου έχει νερό δεν "κολλάει" λόγω της λιπαρότητας). Τοποθετείται χαρτί στη μελανωμένη επιφάνεια και τυπώνεται στο λιθογραφικό πιεστήριο η πρώτη λιθογραφία.


                                                     Γιάννης Π. Γουρζής
                                                         Χαράκτης-Ζωγράφος
 



 Μετά από μήνες, με χαμένη την σελίδα μου engraver.gr, προσπαθώ να ξαναμοντάρω νέα σελίδα.  Περιεχόμενό της θα είναι η εργασία μου, όσον αφορά στην Χαρακτική και στην εκπαίδευση.

Γιάννης Γουρζής 




ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ


Ονοματεπώνυμο: Γιάννης Γουρζής του Παναγιώτη


Ειδικότητα: Xαράκτης - ζωγράφος
Τόπος και έτος γέννησης: Αθήνα, 1953 (καταγωγή από τη Λευκάδα)






Σπουδές:
1965-1971 Γαλλική γλώσσα, Γαλλικό Ινστιτούτο.
1971-1973 Θεωρία της Μουσικής, Ελληνικό Ωδείο.
1973-1974 Γραφικές Τέχνες, Κέντρο Τεχνολογικών Εφαρμογών.
1973-1975 Γραφικές Τέχνες, Τ.Ε.Ι (Κ.Α.Τ.Ε.Ε.) (με υποτροφία).
1968-1972 Σχέδιο με τον ζωγράφο Κ. Ηλιάδη.
1973-1974 Σχέδιο με τον ζωγράφο Β. Βλαχόπουλο.
1974-1979 Α.Σ.Κ.Τ (Προκαταρκτικό, Χαρακτική, Νωπογραφία, Θεωρητικά, με τους Λ. Κανακάκη, Κ. Γραμματόπουλο, Κ. Ξυνόπουλο, Μ. Λαμπράκη, Π. Μυλωνά, κ.α.)
Επαγγελματική δραστηριότητα:
Εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας χαράκτης.
Από το 1992 έως σήμερα διδάσκει Χαρακτική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα
Άλλες δραστηριότητες /άλλα βιογραφικά στοιχεία:
Από το 1979 μέχρι σήμερα εργάζεται συνεχώς στη χαρακτική και τις εφαρμογές της.
Έχει φιλοτεχνήσει συλλεκτικά έντυπα και έχει κάνει την καλλιτεχνική επιμέλεια εντύπων. Έχει κάνει εξώφυλλα και εικονογραφήσεις.
Από το 1979 μέχρι το 1985 έχει ασχοληθεί με την ζωγραφική φορητών εικόνων και την εικονογράφηση ναών.
1984-1992: Μετά από διαγωνισμό αναλαμβάνει θέση χαράκτη στο Νομισματοκοπείο. Παραιτείται το 1992.
1991-1992: Διδάσκει χαρακτική στη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών του Δήμου Βόλου
1992: Διδάσκει ξυλογραφία σε σεμινάριο της Ένωσης Ελλήνων Χαρακτών.
1997: Διδάσκει χαρακτική σε σεμινάριο στο Παιδαγωγικό του Α.Π.Θ.
1990: Φιλοτεχνεί χαλκογραφία για τη ανθολογία ποιημάτων “Ποιήματα”, εκδόσεις “Σπάνιον”, επιμέλεια Λουκάς Λουκάκης.
1991: Φιλοτεχνεί δύο χαλκογραφίες για το συλλεκτικό βιβλίο “Ο Πρίγκιπας των Πάγων” του Μ. Μπουρμπούλη για τις εκδόσεις “Σπάνιον”.
1991: Φιλοτεχνεί δώδεκα ξυλογραφίες (όρθιο ξύλο) για τη συλλογή “12 Χαρακτικά για το 1992” δικής του έκδοσης.
1992: Φιλοτεχνεί δύο ξυλογραφίες για το συλλεκτικό βιβλίο “Λιτανείες του Ρόδου” του Remy de Gourmont, εκδόσεις “Δελφίνι”.
1993: Φιλοτεχνεί δώδεκα χαρακτικά (λιθογραφίες) για τη συλλογή “12 Χαρακτικά για το 1994” δικής του έκδοσης.
1993: Φιλοτεχνεί δύο λιθογραφίες για το συλλεκτικό βιβλίο “Ποιήματα” του Σπίρ, εκδόσεις “Δελφίνι”.
1993-1995: Ανέλαβε την επιμέλεια των εκδόσεων και των καταλόγων εκθέσεων του Βαφοπούλειου Πνευματικού Κέντρου του Δ. Θεσσαλονίκης. (Κατόπιν διαγωνισμού) .
1995: Φιλοτεχνεί τρείς ξυλογραφίες για το συλλεκτικό βιβλίο της Γιώγιας Σιώκου, εκδόσεις “Δελφίνι”.
1996-1997: Φιλοτεχνεί δεκαπέντε χαρακτικά για τη συλλεκτική συλλογή “ΡΗΓΑΣ ΦΕΡΡΑΙΟΣ-ΘΟΥΡΙΟΣ” εκδόσεις “Κ. Αντωνόπουλος” Θεσσαλονίκη.
2001: Φιλοτεχνεί έγχρωμη λιθογραφία για λογαριασμό της Τράπεζας “ΑΣΠΙΣ”.
2002: Φιλοτεχνεί δύο ξυλογραφίες για την έκδοση “Ποιήματα Καρυωτάκη”. Εκδόσεις “ΤΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ” του Χ. Μοσχανδρέου. - Φιλοτεχνεί έγχρωμη λιθογραφία για λογαριασμό της Τράπεζας “ΑΣΠΙΣ”.
2003: Φιλοτεχνεί έξι λιθογραφίες για τη συλλεκτική ποιητική έκδοση “ΗΧΟΙ ΠΛΑΓΙΟΙ” του Τάκη Συρέλη. -Φιλοτεχνεί έγχρωμη Ξυλογραφία για λογαριασμό της Τράπεζας “ΑΣΠΙΣ”.
2004: Συμμετέχει στη συλλεκτική έκδοση “ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ” με την Ένωση Ελλήνων Χαρακτών. - Φιλοτεχνεί τρεις λιθογραφίες για την ποιητική συλλογή του Άλκη Μαλλίδη, «Eρωτικά ποιήματα», εκδόσεις Δ. Δαρδανός. - Φιλοτεχνεί ξυλογραφία για το Ημερολόγιο 2005, του πολιτιστικού οργανισμού “Θέογνις” των Μεγάρων.
2005: Επιμελείται και συμμετέχει με χαρακτικά του σε πεζογράφημα και σε ποιητική συλλογή της Κίας Σακελλαρίδη, εκδόσεις Δαρδανός.
2006: Επιμελείται και συμμετέχει με δύο χαλκογραφίες, στον τόμο «Οι Έλληνες του κόσμου», της Δήμητρας Τσούχλου, εκδόσεις ΑΠΟΨΗ.

Έχει δώσει σειρά ομιλιών για την Χαρακτική:
1989- ΕΤ1-ΕΤ2 (ράδιο) και 9,84FM
1991- ET1
1992- Θεσσαλονίκη-«Βαφοπούλειο», Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρία «ΤΕΧΝΗ»,
1992- Θεσσαλονίκη TV100
1992-ΕΤ1(ράδιο)
1992- Αθήνα Κέντρο Γραμμάτων-Τεχνών “ΑΠΟΨΗ”
1993- Αθήνα MEGA(TV)
1994- Θεσσαλονίκη TV100, Μακεδονία και Θεσσαλονίκη TV
1994- Κιλκίς- Εικαστικός χώρος ΑΡΜΟΣ. Σέρρες -Κέντρο Γραμμάτων-Τεχνών Σερρών. Εθνική Πινακοθήκη (σε υπεύθυνους πολιτιστικού δικτύου), κ.α.
Υπογραφή:
Υπογράφει με 3 τρόπους: Γ.Π.Γ., Ι.Π.Γ., Ι.Γ.
Εκθέσεις:
α) Ατομικές
 

1989: Αθήνα, «Γκαλερί 7».
1991: Αθήνα, Αίθουσα Τέχνης «Εύμαρος».
1992 Αθήνα, «Γκαλερί 7».
1992: Θεσσαλονίκη, Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρία «ΤΕΧΝΗ» .
1993: Αθήνα, Κέντρο Τεχνών «Άποψη», ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ. Υπάρχει κατάλογος.
1994: Αθήνα, Κέντρο Τεχνών «Άποψη».
1994: Θεσσαλονίκη, Γκαλερί «ARTFORUM», χαρακτική - σχέδια. Υπάρχει κατάλογος. .
1995: Κιλκίς, Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρία «ΤΕΧΝΗ».
1995: Σέρρες, Εικαστικός Χώρος «ΑΡΜΟΣ».
1995: Θεσσαλονίκη, Χώρος κοσμήματος «ΑΕΝΑΟΝ».
1997: Θεσσαλονίκη, Γκαλερί «ARTFORUM», ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ. Υπάρχει κατάλογος.
1999: Κηφισιά, Αίθουσα Τέχνης «ΤΡΙΓΩΝΟ», ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ. Υπάρχει κατάλογος.
1999: Μύκονος, Δημοτική Πινακοθήκη.
2003: Μέγαρα, Δημοτική Πινακοθήκη «ΘΕΟΓΝΙΣ».
2005: Αθήνα, Κεντρική Βιβλιοθήκη Δήμου Αθηναίων, ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΟΥΡΖΗΣ-ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ. Υπάρχει δίπτυχο.
2005: Αθήνα, Χολαργός, Χώρος Τέχνης «William James», τα Χαρακτικά μου και…άλλα... Υπάρχει πρόσκληση.


Εκθέσεις 2 καλλιτεχνών

2007. Πολεμικό Μουσείο με την συλλογή ''Θούριος'' φιλοτεχνημένη το 2006-7
2008: Βασιλικη Αγίου Μάρκου, Ηράκλειο, - αίθουσα τελετών στο Αριστοτέλειο ΠΘ.
2009 : Ελληνικό ίδρυμα Πολιτισμού στην Σόφια-Βουλγαρία, - Πανεπιστήμιο Πλόβντιβ, Βουλγαρία. 
2016: Μουσείο Ύδρας 

 

β) Ομαδικές (επιλογή)
 

1987: Βέλγιο, Διεθνής Διαγωνισμός EX LIBRIS.
1988: Τορόντο, Διεθνής Έκθεση Μινιατούρας, (διάκριση).
1988: Ανατολικό Βερολίνο, Ένωση καλλιτεχνών Ανατολικού Βερολίνου, Ελλ. Αντιπροσωπεία.
1988: Βαρσοβία, Εθνικό Μουσείο.
1988: Πολωνία, Πόζναν, Πινακοθήκη.
1988: Μόσχα, Μέγαρο Σοβιετικών Καλλιτεχνών.
1988: Κρήτη, Α' Μπιενάλε Μεσογειακής Χαρακτικής.
1988: Λευκωσία, Πύλη Αμμοχώστου.
1989: Λειψία, Διεθνής έκθεση βιβλίου (συλλεκτικού).
1989: Βελιγράδι, Έλληνες Χαράκτες.
1989: Βουλγαρία, Βάρνα, Ε' Διεθνής Έκθεση Χαρακτικής.
1990: Κηφισιά, Γκαλερί «Εποχές».
1990: Θεσσαλονίκη, «Βελλίδειο».
1990: Αθήνα, Δημοτική Πινακοθήκη, Β' Μπιενάλε Μεσογειακής Χαρακτικής
1991: Σουηδία, Διεθνής Έκθεση Μινιατούρας MINIAPT'91. (διάκριση).
1991: Αθήνα, Γκαλερί «Εύμαρος».
1992: Σλοβακία, Μπρατισλάβα, Σύγχρονη Ελληνική Χαρακτική.
1992: Γερμανία, Σβέτσιγκεν, Σύγχρονη Ελληνική Χαρακτική.
1992: Κατερίνη, «Δίον».
1992: Κηφισιά, Γκαλερί «Άνεμος».
1992: Κηφισιά, Γκαλερί «Εποχές».
1993 Λουμπλιάνα, Διεθνής Μπιενάλε Χαρακτικής.
1993: Αθήνα, Γκαλερί «Αντήνωρ».
1994: Ν. Δελχί, Η' Διεθνής Τριενάλε.
1994: Λουξεμβούργο, Σύγχρονη Ελληνική Χαρακτική.
1994: Γαλλία, Οβέρνη, Γ΄Διεθνής Τριενάλε Μικρού Μεγέθους.
1994: Βελιγράδι, Γ' Διεθνής Μπιενάλε Χαρακτικής.
1994: Παρίσι, Έδρα UNESCO.
1994: Γερμανία, Σβέτσιγκεν, Ελληνική Ξυλογραφία, XYLON.
1994: Σλοβακία, Κόσιτσε, Ελληνική Ξυλογραφία.
1994: Νορβηγία, Διεθνής Τριενάλε Μινιατούρα 7.
1994: Κηφισιά, Γκαλερί «Υάκινθος».
1994: Αθήνα, Ελληνοαμερικανική Ένωση.
1995: Ιταλία, Κατάνια, Διεθνής Έκθεση Χαρακτικής '95.
1995: ΗΠΑ, Φλώριδα, Ελληνιάδα.
1995: Αθήνα, Γκαλερί «Ώρα».
1995: Αθήνα, 'Ενωση Ελλήνων Χαρακτών.
1996: Κορέα, Σεούλ, 9η Μπιενάλε Χαρακτικής.
1996: Γαλλία, Κάρλα Μπάιγ, Διεθνής Διαγωνισμός EX LIBRIS.
1997: Κηφισιά, Γκαλερί «Εποχές».
1997: Αθήνα, Ιντερκοντινένταλ, Post it Art .
1997: Θεσσαλονίκη, Γκαλερί ARTFORUM, Post it Art.
1997: Ολλανδία, Άμστερνταμ, Royal Tropical Institute.
1998: Αθήνα, Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων.
1998: Ρόδος, Κάστρο Ιπποτών.
2001: Φραγκφούρτη, EXLIBRIS KUNST UND GRAPHIK.
2002: Βελιγράδι, Βαλκανική Έκθεση, Διαγωνισμός EX LIBRIS.
2002: Θεσσαλονίκη, Βαλκανική Έκθεση Χαρακτικής.
2003: Γαλλία, 6η Διεθνής Τριενάλε Χαρακτικής Chamalieres.
2004: Παρίσι, «LA GALLERIE LA HUNE BRENNER».
2004: Κηφισιά, Αίθουσα Τέχνης «Εποχές».
2004: Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών.
2004: Αθήνα, Γκαλερί «ART TOWER».
2004: Αθήνα, Κέντρο Τύπου «ΑΘΗΝΑ 2004».
2005: Μεσολόγγι, Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης Μοσχανδρέου, ΤΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ ΣΗΜΕΡΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ. Υπάρχει κατάλογος.
2006: Αθήνα, Δημοτική Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, Αστικά Τοπία.
2006: Άνδρος, Βιβλιοθήκη, με την Ένωση Ελλήνων Χαρακτών(Ε.Ε.Χ.)
2006: Αθήνα, Χολαργός, Χώρος Τέχνης «William James»
2007: Λάρισα, Πινακοθήκη «Κατσίγρα», με την Ένωση Ελλήνων Χαρακτών (Ε.Ε.Χ.)
2007: Αθήνα, Γκαλερί «ART TOWER», east-west.
2007: Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη (με την ξυλογραφία του Κωνσταντίνου Καραμανλή)
2007: Σύρος, Πινακοθήκη, με την ΕΕΧ.
2007: Μέτσοβο, Πινακοθήκη Αβέρωφ, με την ΕΕΧ
Συμμετοχή σε διαγωνισμούς-δημόσιες παραγγελίες:
1990: Κατόπιν διαγωνισμού ανέλαβε τη φιλοτέχνηση ξυλογραφίας διαστάσεων 1,60μ.Χ 2,50μ για λογαριασμό του Δήμου Βόλου, η οποία εντοιχίστηκε στο Δημαρχείο του Βόλου.
1991: Εκπροσωπεί την Ελλάδα με χαρακτικό (ξυλογραφία) σε διεθνή διαγωνισμό, στο Λονδίνο, προκειμένου να δημιουργηθεί Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στην Ναμίμπια.
1994: Αναλαμβάνει τη χάραξη του μεταλλίου της πόλης της Σητείας.
1996: Εκπροσωπεί την ΑΣΚΤ φιλοτεχνώντας χαλκογραφία για τους Μεσογειακούς Ολυμπιακούς Αγώνες στο Μπάρι.
1997: Αναλαμβάνει την επιμέλεια για τη δημιουργία βιντεοταινίας με θέμα την Χαρακτική, που χρηματοδότησε η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Υπουργείου Πολιτισμού.
1998: Αναλαμβάνει τη φιλοτέχνηση της σειράς γραμματοσήμων “Αρχαίοι Έλληνες Συγγραφείς” για τα ΕΛ.ΤΑ.
2004: Συμμετέχει στις “Ημέρες Ελληνικού Φιλμ και Γραμμάτων”, που οργάνωσε η Ελληνική Πρεσβεία του Τόκυο, με το βίντεο “between us”. - Με πρωτοβουλία του και σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα της Ιαπωνικής Πρεσβείας πραγματοποιείται διήμερο στην ΑΣΚΤ με θέμα την παραδοσιακή Γιαπωνέζικη ξυλογραφία.
2005: Φιλοτεχνεί 11 χαλκογραφίες για το Μεσολόγγι, για την Πινακοθήκη Χ.&Σ. Μοσχανδρέου. - Με πρωτοβουλία του και σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα της Ιαπωνικής Πρεσβείας πραγματοποιείται στην ΑΣΚΤ μάθημα-επίδειξη Γιαπωνέζικης καλλιγραφίας. 

2006-2007: Φιλοτεχνεί ξυλογραφίες για τον ''ΘΟΥΡΙΟ'' του Ρήγα Βελεστινλή (δική του έκδοση).
2007: Φιλοτεχνεί για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία χαρακτικά γραμματόσημα για τον Ρήγα Βελεστινλή και τον Κωστή Παλαμά. - Φιλοτεχνεί για λογαριασμό των ΕΛΤΑ , ξυλογραφία σε όρθιο ξύλο με πορτρέτο του Ρήγα Βελεστινλή που κυκλοφορεί σε συλλεκτικό φάκελο.- Φιλοτεχνεί πορτρέτο του Κωνσταντίνου Καραμανλή σε ξυλογραφία για λογαριασμό του ομώνυμου Ιδρύματος και έκθεση του στο Μουσείο Μπενάκη.
2011: Φιλοτεχνεί το χαλκογραφικό γραμματόσημο ''ΕΡΜΗΣ 2011'' για λογαριασμό των ΕΛΤΑ, με την ευκαιρία του εορτασμού των 150 χρόνων από την έκδοση του πρώτου ελληνικού γραμματοσήμου.
Φιλοτέχνησε και συνεχίζει να φιλοτεχνεί αναμνηστικές πλακέτες και μετάλλια για διαφόρους Οργανισμούς, καθώς και κοσμήματα συλλεκτικά εφαρμόζοντας την χαρακτική. Σ' αυτά τα πλαίσια χάραξε-εφάρμοσε τα “τυχερά” κοσμήματα του Συλλόγου “Φίλοι της Μουσικής” του Ο.Μ.Μ.Α. για τα έτη 1998-2016

2016: Φιλοτεχνεί 3 γραμματόσημα - φεγιέ και ένα μετάλλιο για τα 2400 χρόνια από την γέννηση του Αριστοτέλη.




Συλλογές και Μουσεία:
Εθνική Πινακοθήκη, Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, Συλλογή Χαρακτικής Δήμου Αγ. Παρασκευής, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Καλλιτεχνική Μακεδονική Εταιρία ΤΕΧΝΗ Θεσσαλονίκη και ΤΕΧΝΗ Κιλκίς, “Βελλίδειο” Θεσσαλονίκη, Μακεδονικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Θεσσαλονίκη.- Ινστιτούτο Πολιτισμού-Τέχνης, Κατάνια.- Μουσείο Σύγχρονης Διεθνούς Χαρακτικής, Νορβηγία.- Συλλογή Μπιενάλε Χαρακτικής, Βελιγραδίου. - Συλλογή Διεθνούς Έκθεσης Μινιατούρας, Τορόντο.- Τράπεζες (Ιονική, Ελλάδος, Μακεδονίας-Θράκης, Ασπίς).- Ασφαλιστική Εταιρία ΑΣΤΗΡ.- Εταιρία 3Μ Αθήνα και συλλογή 3Μ Μινεσσότα, ΗΠΑ κ.α.
Μελος ΕΕΤΕ:
Aπό το 1979 είναι μέλος του ΕΕΤΕ και τα έτη 1984-1994 στη διοίκησή του (έφορος χαρακτικής και ταμίας, αντιπρόεδρος, πρόεδρος, υπεύθυνος διεθνών σχέσεων).
Μέλος άλλων σωματείων και εταιριών:
Μέλος της Ένωσης Πτυχιούχων Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (ΕΠΑΣΚΤ) από το 1979.
Μέλος της Επιτροπής Εικαστικών Θεμάτων του ΥΠΠΟ (1987-1994 και 2001-2003).
Μέλος της Επιτροπής Τιμητικών Συντάξεων του ΥΠΠΟ (1993-1994).
Ιδρυτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Χαρακτών, (στη διοίκηση της 1986-1989).
Ιδρυτικό μέλος της Κίνησης για το Επιμελητήριο Καλών Τεχνών της Μεσογείου (και αντιπρόεδρος 1992-1995).
Σύμβουλος στη “Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (1995-1997).
Μέλος του Συλλόγου διδασκόντων Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (ΣΔΑΣΚΤ), γραμματέας (1996-1998) και αντιπρόεδρος (2004-2006).
Μέλος του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Φιλοτελισμού των ΕΛΤΑ (2005-2015).
Μέλος της Δευτεροβάθμιας Επιτροπής Κρίσεων του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (2005-2006).
Εμπνευστής-Ιδρυτικό μέλος, Αντιπρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής και Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής της 1ης Διεθνούς Τριενάλε Χαρακτικής μικρού σχήματος και EX-LIBRIS στην Λευκάδα το 2005.
Πρόεδρος του συλλόγου διδασκόντων της ΑΣΚΤ (2005-2013, 2014-2016).

Μέλος της Επιτροπής Κρίσεων του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος για το 2016-17
Tεχνική και υλικά:
Χρησιμοποιεί όλες τις τεχνικές της χαρακτικής, (βαθυτυπίες, υψιτυπίες, λιθογραφία, μικτές τεχνικές).


Απόψεις του καλλιτέχνη για το έργο του:
«Οι αφορμές μου για τη δημιουργία καλλιτεχνικού έργου είναι η καθημερινότητα, οι αξίες, ο συμβολισμός».
Βιβλιογραφία:
Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών, τόμος 1, επιμέλεια Ευγένιος Ματθιόπουλος, Εκδοτικός Οίκος «Μέλισσα», Αθήνα 1997, σ. 308(Χρύσανθος Χρήστου).

Κείμενα για τον Γιάννη Γουρζή έγραψαν:
Παπαδόπουλος Παν. Διδάκτωρ Φιλοσοφίας, Κριτικός Τέχνης , κείμενο για την έκθεση στον Χώρο Τέχνης «William James».
Χρύσανθος Χρήστου, καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών – Ακαδημαϊκός, Μια χαρακτική προσωπικών αναζητήσεων, μικρογραφικών τύπων και ποιητικών διατυπώσεων.
Κάτια Κιλεσοπούλου, ιστορικός τέχνης, κατάλογος της έκθεσης χαρακτική, στην Γκαλερί «ARTFORUM», Θεσσαλονίκη 1997.
Αθηνά Σχινά, Η εικόνα ως πορθμός του βλέμματος, κατάλογος της έκθεσης ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ, στο Κέντρο Τεχνών «Άποψη», Αθήνα 1993.
Βιβή Βασιλοπούλου, κατάλογος της έκθεσης χαρακτική – σχέδια στην Γκαλερί «ARTFORUM», Θεσσαλονίκη 1994.
Δημ. Παυλόπουλος, ιστορικός τέχνης, διδάκτωρ Παν. Αθηνών, κατάλογος της έκθεσης χαρακτική, Αίθουσα Τέχνης «ΤΡΙΓΩΝΟ», Κηφισιά 1999.
Τεκμήρια:
1. ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ, κατάλογος έκθεσης, Κέντρο Τεχνών «Άποψη», Αθήνα, 1993, κείμενο Αθηνά Σχινά.
2. χαρακτική-σχέδια, κατάλογος έκθεσης, Γκαλερί «ARTFORUM», Θεσσαλονίκη 1994, κείμενο Αθηνά Σχινά, Βιβή Βασιλοπούλου.
3. ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ, κατάλογος έκθεσης, Γκαλερί «ARTFORUM», Θεσσαλονίκη 1997, κείμενο Κάτια Κιλεσοπούλου.
4. ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ, κατάλογος έκθεσης, Αίθουσα Τέχνης «ΤΡΙΓΩΝΟ», Κηφισιά 1999,
κείμενο Δημ. Παυλόπουλος.
5. ΤΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ ΣΗΜΕΡΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ, κατάλογος ομαδικής έκθεσης, Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης Μοσχανδρέου Μεσολόγγι, 2005.
7. ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ, δίπτυχο έκθεσης, Δημοτική βιβλιοθήκη Δήμου Αθηναίων, Αθήνα 2005.
8. τα Χαρακτικά μου και…άλλα... Χώρος Τέχνης «William James», Χολαργός, Αθήνα 2005









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου