Σάββατο 24 Οκτωβρίου 2015

ΧΑΡΑΞΗ ΜΕ ΤΟ ΚΑΛΕΜΙ, BURIN, INTAGLIO



ΒΑΘΥΤΥΠΙΑ BURIN

BURIN =  ΚΑΛΕΜΙ (ο τρόπος χάραξης χαρτονομίσματος)

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ

Προκειμένου να χαραχθεί ένα σχέδιο-μία σύνθεση πρέπει ο χαράκτης να το έχει φιλοτεχνήσει . Δεν είναι λίγες οι φορές όπου ο χαράκτης προβαίνει στο σχεδιασμό αυτό απευθείας στην μεταλλική επιφάνεια δημιουργώντας έτσι ταυτόχρονα και το ίχνος που θα χαραχθεί. Γιαυτό το σκοπό μπορεί να σχεδιάσει με σινική μελάνη και πενάκι και κατόπιν με μία βελόνα να χαράξει ελαφρά αυτό που σχεδίασε ώστε αυτή η πρώτη χάραξη να γίνει ο οδηγός της κύριας χάραξης που θα ακολουθήσει με το καλέμι(burin).

Η ΧΑΡΑΞΗ

Ακολουθώντας το ίχνος που χαράχτηκε με την βελόνα βυθίζουμε με προσοχή το καλέμι δημιουργώντας τις γραμμές του σχεδίου. Κατά την διάρκεια της χάραξης παρατηρούμε το μέταλλο που με μορφή σερπατίνας η και κόκκων  εξάγεται από την μεταλλική επιφάνεια καθώς το καλέμι βαθαίνει τις γραμμές.

Όσο πιο βαθειά χαράζει το καλέμι, τόσο πιο μαύρη θα τυπωθεί στο τέλος η γραμμή .

Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να χαράξουμε  μια μεγάλη γκάμα γκρίζων και μαύρων τόνων. Η βαθειά –μαύρη γραμμή δεν χαράζεται μονομιάς, αλλά με πολλές επαναλήψεις της χάραξης.Δεν χρησιμοποιούμε μυική δύναμη σε τούτη την μέθοδο για να χαράξουμε, παρά μόνο ελαφρές επιφανειακές χαράξεις που διαρκώς επαναλαμβάνονται όλο και βαθύτερα προκειμένου να επιτύχουμε τις τονικές ποιότητες που επιδιώκουμε..

ΤΟ ΜΕΛΑΝΩΜΑ

Προετοιμάζουμε το μελάνι της χαλκογραφίας «ζυμωνοντάς» το με την σπάτουλα για να μαλακώσει αρκετά και κατόπιν το απλώνουμε ΣΕ ΟΛΗ την επιφάνεια της μεταλλικής πλάκας. Σκοπός μας είναι το μελάνι να εισχωρήσει καλά στις χαραγμένες γραμμές. Κατόπιν σκουπίζουμε με προσοχή την πλάκα από το μελάνι με αποτέλεσμα να παραμείνει μελάνι ΜΟΝΟ μεσα στις χαράξεις.

ΤΟ ΤΥΠΩΜΑ

Τοποθετείται η χαραγμένη-μελανωμένη πλάκα στο πλατώ της χαλκογραφικής πρέσσας. Ένα καλά μουσκεμένο βαμβακερό χαρτί - στις διαστάσεις που χρειάζεται –

τοποθετείται πάνω στην πλάκα και από πάνω σκεπάζεται με πυκνής ύφανσης τσόχα.

Καθώς περνά με πίεση μέσα από τους κυλίνρους της πρέσσας η πλάκα –χαρτί-τσόχα, το μουλιασμένο χαρτί εισχωρεί –λόγω της πίεσης- εντός των χαράξεων και συλλαμβάνει το μελάνι. Το πρώτο χαρακτικό αντίτυπο είναι γεγονός. Από αυτό το πρώτο αντίτυπο θα παρατηρήσει ο χαράκτης τις πιθανές ελλείψεις τις οποίες θα συμπληρώσει με επί πλέον χαράξεις και θα ξανατυπώσει μέχρι το χαρακτικό να έλθει στην τελική μορφή.....

Στο τέλος τα χαρακτικά αντίτυπα αριθμούνται και υπογράφονται από τον χαράκτη.  
Γ.Γουρζής, χαλκογραφία με καλέμι, του 1987, 4εκ Χ 4εκ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου